Ryhmätyön teettäminen

Juuri ennen Ainedidaktiikan luentoja ryhmätöistä teetin 7 A-luokalle neljän tunnin kokonaisuuden 1800-luvun yhdistystoiminnasta ryhmissä. Jaoin luokan sattumanvaraisesti kolmen hengen ryhmiin, ja kukin ryhmä sai aiheekseen eri yhdistyksen (esim. raittiusliike, naisasialiike, työväenliike jne.) Vihkoihin kirjoitimme kolme kysymystä, joihin heidän piti selvittää vastaus: Mitä liike vaati? Miksi se oli (heidän mielestään) tärkeä vaatimus? Miten vaatimus toteutui? Tuotoksena piti valmistaa mielenosoitusjuliste, jossa vaatimukset tulivat selvästi esille. Lähteenä käytettiin ainoastaan tietosanakirjoja, koska olin asettanut tuntien yhdeksi tavoitteeksi, että oppilaat oppivat käyttämään niitä.

Monta asiaa meni pieleen. Olin Ville Salosen opastamana asettanut joka ryhmään kaikille jonkun vastuualueen (kirjoitusvastaava, koristeluvastaava, tiedonhakuvastaava). Näiden vastaavien tehtävät olisi pitänyt määritellä etukäteen paremmin, kuten Eskon luennolla viime viikolla opimme. Nyt oppilaat lakkasivat ottamasta vastuuta mistään muusta kuin omasta alueestaan. Mitään yhteisvastuullisuutta ei syntynyt. Monessa ryhmässä se, jonka vastuulla oli esim. koristelu, ei tehnyt mitään muuta työn eteen. Kilteillä ja tunnollisilla tätä ongelmaa ei luonnollisesti ollut, mutta juuri ne laiskat, joita varten nimesin vastuualueet, tuntuivat käyttävän nimikkeitä vain hyväkseen. Huh huh.

Yllättävän paljon aikaa meni kirjastoon siirtymiseen ja muuhun oheistoimintaan ja aikataulu meinasi pettää pahemman kerran. Tietosanakirjojen lukeminen oli seiskaluokkalaisille työn ja tuskan takana. Iskulauseita ei tuntunut millään löytyvän tekstin seasta ja jouduin opastamaan joka ryhmää kädestä pitäen kirjastossa. Tietosanakirjan lukemista olisi pitänyt harjoitella jo luokassa opettajan johdolla.

Töitä tehdessä moni ryhmä tyytyi vain yhden lauseen vastauksiin toiseen ja kolmanteen kysymykseen. Vaikka kuinka yritin patistella pohtimaan lisää, monella ryhmällä oli periaatteena, että meillä on jo vastaus. Näiden ryhmien esityksetkin olivat sitten aika surkeita ja noin 30 s. mittaisia. Miten saada oppilaat ottamaan paremmin vastuuta tekemisestään? Ehkäpä kotiryhmät, jossa oppilaat työskentelevät pidemmän aikaa ja selkeästi määritellyt vastuualueet, jotka kiertävät ryhmässä voisivat auttaa. Vaikka moni asia sujui ihan ok, jäi tästä ryhmätyön teettämisestä paha maku. Ainakin tämän luokan kanssa opettajajohtoisuus toimii paremmin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: