Missä menee hyvän maun raja?

Toverit!

 Mitä mieltä olette Johannes Heinosen parin maalauksen käyttämisestä, kun opettaa ysiluokkalaisille presidenttiyttä? Osa taiteilijan maalauksista on tosi törkeitä, mutta ajattelin esim. Tarja- Peppi ja Sauli Tossavainen laulavat Käymme yhdessä ain -teosta ja tehtäväksi oppilaille tulisi miettiä mitä Heinonen kritisoi  ja onko kritiikki mielestäsi oikeutettua vai ei.

 

 Ensin ajattelin teettää tämän tehtävän, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että liian rankkaa yläkoululaisille esittää Tasavallan presidenttiä näin. Mitä mieltä olette?

Lisäys: tunti on nyt pidetty ja päädyin käyttämään teosta Valtiovierailu.

3 Responses to “Missä menee hyvän maun raja?”

  1. Tiina Says:

    Jos kerran opsissa on kohta jossa kehotetaan opettamaan kriittistä ajattelua nin miksi presidentistä taytyy antaa yksipuolinen kuva. Eihän tuo mitenkään huono idea ole. Taidehan on aina sidoksissa yhteiskuntaan. Keskustelua varmasti rittäisii kun pohditaan presidentti-instituution olemassa oloa. Tosin toisin tuon esiin perustiedon jälkeen ja luokkakin varmaan olisi hyvä tuntea. Ite näytin oppilaille kuvan jossa demokratia talloo alleen yksittäiseen mielipiteen kun ensin olii hehkutettu sen ihanuutta. En usko, että kukaan sai traumoja.

  2. Heli Says:

    Olin seuraamassa tuntiasi, kun käytit Heinosen teosta “Valtiovierailu”. Idea oli hyvä. Luokka sai teoksesta yllättävän paljon irti. Tutkit oppilaiden kanssa kuvaa kriittisesti ja monelta kantilta. Kuva-analyysi oli varmasti paras, mitä olen norssivuotenani nähnyt. Minä kehuin ja niin teki myös Jyrki.

  3. Satu K Says:

    Kiitos Heli kehuista! Päädyin pitkän pohdinnan tuloksena ottamaan kuva-analyysin mukaan, mutta en ensin harkitsemallani teoksella, vaan (ehkäpä) kaikkein neutraaleimmalla mitä Heinoselta löytyy. Olin tosi yllättynyt kuinka syvällistä analyysia oppilailta tuli!

Leave a comment