Oppilaiden erilaisuus

Suurimmaksi osaksi meidän ryhmän havaintoaineisto oli keskittynyt oppilaiden aktiivisuuseroihin. Jotkut oppilaat olivat negatiivisesti aktiivisia, eli pölinällään häiritsivät opetusta, toiset taas positiivisesti aktiivisia eli ahkeria viittailemaan. Erityisesti pohdimme sitä, että myös nämä positiivisesti aktiiviset oppilaat voivat joskus olla aivan riesaksi asti viittaamassa. Saattaa nimittäin käydä niin, että yksi oppilas dominoi koko ryhmää omalla vastausalttiudellaan, niin että ujommat eivät ollenkaan rohkaistu viittaamaan.

Koska olemme opettaneet luokkia vain muutamia tunteja, oppilaiden syvällisempi tunteminen on erittäin vaikeaa. Esimerkiksi yksittäisten oppilaiden oppimistyylit jäävät arvailujen varaan. Se, ovatko jonkun oppilaan kyvyt  älyllisiä, luovia, sosio-emotionaalisia jne. ei näin lyhyen tarkkailun avulla selviä.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: