Lukioluokan passiivisuus pettymys!

Pidän tällä viikolla ensimmäistä kertaa tunnin lukioryhmälle. Kurssi oli 4. kurssi, eli aiheena Suomen historiaa ja tarkemmin ottaen toinen sortokausi ja jääkäriliike. Näin todella paljon vaivaa tunnin valmistelun eteen. Etsin monia kuvia ja karttoja näytettäväksi dokumenttikameralla, luin itse aiheesta paljon, jotta osaisin kertoa myös niitä peräänkuulutettuja tarinoita. Etsin ylen elävä arkisto-sivuilta aiheeseen liityvän radiohaastattelun, jonka soitin tunnilla ja liitin siihen tehtäviä. (Kannattaa muuten vierailla noilla sivuilla, sieltä löytyy vaikka millaista video- ja audiopätkää soitettavaksi ja näytettäväksi.) Lisäksi tuntiin liittyi myös musiikkia, jääkärimarssi tottakai🙂 ja parityöskentelynä toteutettu työ liittyen jääkärimuistelmiin.

Se, kuinka vähän luokka osoitti innostuneisuutta, oli pettymys. Viittailu oli todella nihkeää, vaikka tehdyt kysymykset olivat kai pääosin ihan tarpeeksi helppoja. Olin odottanut lukiolaisille opettamisen olevan jotenkin superkokemus potenssiin 10 verrattuna yläastelaisiin, mutta tunteja pitäessä tuli ikävä aktiivista 9E:tä. Palautekeskustelussa pohdittiin, että luokan olisi ehkä saanut paremmin innostumaan, jos alkuun olisi laittanut heidät tekemään töitä, eikä olisi heti puhunut itse aiheesta. Ensi viikon tunteja varten en todellakaan uhraa niin paljon aikaa materiaalin yms. löytämiseksi, vaan taidamme lukea suoraan kirjaa ja tehdä vain tehtäviä. Se siitä tarinankertomisesta.

2 Responses to “Lukioluokan passiivisuus pettymys!”

  1. Ville Says:

    Samasta asiasta moni muukin on ollut harmissaan. Lukiolaisia ei kiinnosta mikään. Jotenkin etukäteen kuvittelin, että tämä olisi nimenomaan yläasteen ongelma. Ensi viikolla pitäisi opettaa lukiolaisille Kustaa Vaasaa: voisin kuvitella, että moinen aihe ei oppilaita oikein napostele. Siinä olet oikeassa, ettei mitään erikoista sellaiselle porukalle viitsi valmistella, jota ei yhtään kiinnosta. No, täytyy kuitenkin jotain yrittää, sillä aiemmin en ole lukiolaisia opettanutkaan.

  2. Tiina Says:

    Vaikeapa noita on saada hirmuaktiiviseksi jos niillä itsellä sellanen varautunut fiilis. Minusta tuntui, että päästivät vasta ihan viimeisellä tunnilla tavallaan lähemmäs itseään niin, että myös mulla oli suhteellisen rentoutunut olo opetustilanteessa. Sillai harmi koska olit nähnyt todella vaivaa tunnin suhteen. Tunti siis sisällöltään oli oikein hyvä!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: