Työrauhan ylläpito

Tähän mennessä pitämilläni tunneilla työrauha on pysynyt melko hyvin yllä. Ensimmäisellä tunnilla, kun eräs häiritsevä oppilas oli poissa, kaikki sujui kuin rasvattu. Seuraavilla tunneilla hänen läsnäolonsa aiheutti koko luokkaan jonkin asteista hälinää. Kun teetin ryhmätyön, huomasin että tämä oppilas oli vapaamatkustaja, eikä tehnyt mitään työn edistymisen hyväksi, ja kun muiden ryhmien tehtäviä purettiin, hän koko ajan pulisi ääneen omia juttujaan. 

Palautekeskustelussa mietittiin, miten tällaisen oppilaan kanssa olisi mahdollista toimia. Ohjaajan mukaan yksi hyvä keino pulinan hillitsemiseksi on oppilaan työllistäminen. Teetin ryhmätyöt periaatteella, jossa jokainen ryhmä teki kaikki tehtävät, mutta keskittyi erityisesti yhteen ja esitteli sen luokalle ja kirjoitti siitä taululle muutaman asian. Parempi tapa olisi mahdollisesti ollut teettää joka ryhmällä vain yksi tehtävä, jolloin muita ryhmiä olisi enemmän kiinnostanut töiden purku, ja heidän olisi ollut pakko keksittyä asioiden kirjoittamiseen vihkoon. Tällöin aikaa puhumiseen ei olisi jäänyt. Tosin kyseisen oppilaan vihko on jo ennestään hyvin sotkuinen ja puutteellinen, joten en ole varma olisiko hän siltikään keskittynyt asiaan. Jos ei kiinnosta, niin opettajan on melko vaikeaa saada edes työllistämisyrityksellä työrauhaa säilymään.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: