Ensimmäisistä harjoitustunneista

Olen pitänyt tähän mennessä kaikki harjoitustuntini ysiluokkalaisille (yht. neljä tuntia), eli yhteiskuntaoppi on tullut tietyiltä osin jo hyvinkin tutuksi.🙂 Kun kuulin ensimmäisen tuntini aiheen, työmarkkinajärjestöt, en varsinaisesti hypännyt kattoon riemusta. Aihe oli minulle todella vieras. Kaksoistunnin valmisteluun menikin yhteensä aikaa noin 8 tuntia, mikä oli minusta aivan järkyttävän paljon liikaa! Internet on kyllä harjoittelijan paras kaveri, ja sieltähän tähänkin aiheeseen tutustuttiin.🙂 Etukäteen jännitin tuntia niin paljon, että yöunetkin meinasivat mennä, mutta ihme kyllä, kun tunti koitti, en enää ollut kovin hermostunut. (Ehkä olin niin väsynyt valvottujen öiden jälkeen, ettei enää edes jännittämään pystynyt..🙂 )

Tunnit menivät kyllä yli kaikkien odotusten, koska olin nähnyt todella paljon vaivaa niiden eteen ja luokka myöskin toimi mallikelpoisesti. Kriitistä palautetta sain erityisesti kysymystekniikasta. Huomasin itsekin, että apukysymyksiä olisi ollut hyvä laatia jo etukäteen. Luokka oli (perjantai-aamuna) hiukan “kohmeessa”, ja vastauksia ei heti alkanut tulla. Koska en ollut miettinyt etukäteen täsmentäviä kysymyksiä, niin niiden keksiminen yhtäkkiä vei turhaa aikaa ja huomasin, että niistä tuli joko liian vaikeita tai liian helppoja. Sen olen jo tähän mennessä oppinut, että ysiluokkalaisetkin ovat vielä aika pieniä, ja kysymysten täytyy olla todella helppoja. Käytin aluksi liikaa “lukiotasoisia” kysymyksiä, kuten Jyrki Männistö totesi. Männistö myös varoitti meitä jo etukäteen elikkä-viruksesta, joka on levinnyt auskujen keskuuteen. Olin varma, että minulla tällaista ongelmaa ei ole, mutta ensimmäisten tuntien jälkeen kuulin, että olin käyttänyt sanaa itsekin.

Kaiken kaikkiaan ensimmäisten tuntien jälkeen jäi hyvä olo, ja sellainen tunne, että voi astua luokan eteen vielä uudestaankin.

One Response to “Ensimmäisistä harjoitustunneista”

  1. Piia Says:

    Sanoit: “Internet on kyllä harjoittelijan paras kaveri”. Olen täysin samaa mieltä. Tänään juuri Sannalle ja Pyrylle ihmettelin, että miten tunteja on valmisteltu ennen internettiä. Heidän veikkauksensa oli, että oppikirjoja noudatettiin ja käytettiin orjallisemmin kuin nykyään. Onneksi lisämateriaalin hankkiminen on tekniikan ansiosta meille helpompaa. Toisaalta internetin sisällön tutkimiseen kuluu välillä kohtuuttomasti aikaa, eikä silti välttämättä tule yhtään viisaamaksi.

Leave a Reply

